۵ مهارت ارتباط كه زندگي شما را تغيير مي دهد

با سلام امروز ميخواهيم در ارتباط با مهارت ارتباطات افراد و نقش اين موضوع مهم در موفقيت افراد صحبت كنيم در اصل ارتباطات معقوله اي بسيار پيچيده مي باشد.تا جاي كه برخي دانشمندان ،كارشناسان در مورد اين كه ارتباطات يك علم است اختلاف نظر دارند. هنوز برخي از استادان اين حوزه مانند رابرت كريگ ((ارتباطات)) را يك حوزه اطلاعاتي مي دانند تا آخر مقاله لطفا با ما همراه باشيد.

ارتباطات

 

 

اين ديد گاه مي خواهد تاكيد كند كه ارتباطات به لحاظ وسعت، و عمق و تنوعي كه دارد نمي تواند در يك رشته علمي گنجانده شود.بلكه فراتر از آن به عنوان يك حوزه علمي و مطالعاتي نگاه كرد كه از آن چندين رشته علمي مي تواند زائيده شود. و به عبارتي ،بايد به((علوم ارتباطات)) قائل بود نه به ((علم ارتباطات)).

انسان هاي كه كاري را شروع مي كنند و در آن موفق نمي شوند مي تواند دلايل بسياري داشته باشد و مهم ترين دليل شكست هر كاري مي تواند عدم ارتباطات صحيح باشد.موفق ترين افراد برقراري ارتباط موثر را برقرار مي كنند؛در هر زماني،در هر مكاني و با هر كسي كه بخواهند.ما در اينجا به آيتم هاي اشاره مي كنيم كه در روابط نقش بسيار مهمي دارند.

۱_ تفاهم

 

 

تفاهم،زير بنايي تمام ارتباطات خوب را تشكيل مي دهد.حسن تفاهم،زماني رخ مي دهد كه افراد به درستي با يك ديگر ارتباط برقرار كنند،و اين وقتي است كه آنها به هم اعتماد كنند،احترام بگذارند و يك ديگر را درك كنند.تصميم هاي كه افراد در زمينه ي حرفه و كار اتخاذ مي كنند،اغلب بيش از اين كه بر حسب كيفيت طرح يا ايده باشد،از يك ارتباط درست بر مي خيزد.سازمان هاي دور انديش، به اين نتيجه رسيده اند كه همكاري و تفاهم بين كار كنان ،در موفقيت هاي سازماني نقش به سزايي ايفا مي كنند.

براي داشتن يك ارتباط خوب، و احترام و اعتماد دو جانبه و قدرت بيان ،حسن تفاهم عنصري بسيار حياتي و مهم است.تفاهم عموماً زماني رخ مي دهد كه منافع دو نفر در جهت هم باشد،هم ديگر را درك كنند و قبول داشته باشد و به عقايد هم احترام بگذارند،حتي اگر در مغايرت با هم باشند اعتماد چيزي است كه فقط به واسطه ي تجربه و زمان به دست مي آيد.رهبران تجاري رفته رفته به اين نتيجه رسيده اند كه مديريت از طريق تهديد و تطميع راه به جاي نمي برد رمز انجام شدن درست كار،در يك رابطه ي خوب نهفته است.پايه و اساس تمام جنبه هاي كار و تجارت، بر وجود ارتباطات خوب استوار است.اگر نتوانند اين ارتباطات صحيح را برنامه ريزي كنند نتيجه اي جزء شكست نخواهد داشت.

اصول و ابعاد كارآفريني برترين كارآفرينان غير حضوري كارآفرين موفق كارآفريني

۲- شنونده ي خوب

 

 

اغلب جواناني كه مي خواهند وارد دنياي موفقيت و ثروت شوند فكر مي كنند بايد بيشتر بر روي مهارت حرف زدنشان كار كنند.آنها فكر مي كنند چيزي كه مي گويند خيلي مهم تر است از چيز هاي كه مي شنوند .اما قضيه كاملاً بر عكس است.افراد موفق و ثروتمند، هنگامي كه با آنها معاشرت مي كنيد يا وارد مذاكره مي شويد به ندرت صحبت مي كنند.و يا اگر بخواهند صحبت كنند طوري صحبت مي كنند كه بيشتر وقت صحبت را به طرف مقابل اختصاص مي دهند.

اما اكثر افرادي كه از اين قضيه اگاه نيستند، با حرف زدن زياد و نمايش تمام چيز هاي كه بلدند و يا مي توانند به طرف مقابل با شفافيت تمام در حال اثبات اين هستند كه فقط يك فرد اماتور هستند و هنوز به درجه اي از حرفه اي بودند نرسيداند كه شنونده ي خوبي باشند.رهبران؛ شنونده بودند را يكي از ضروري ترين مهارت هايشان مي دانند.در تاريخ رهبران بزرگ كم حرف ترين آدم ها بوده اند از ناپلئون بناپارت،ابراهام لينكلن تا نلسون ماندلا و چتي چگوارا رهبر انقلابي كوبا.

ارتباطات عالي ارتباطات غير حضوري ارتباطات متنوع ارتباطات موثر

۳- شناسايي ارزش ها و باور ها

 

 

بدون در نظر گرفتن ارزش ها و باور هاي طرف مقابل رسيدن به يك ارتباط موثر ،امري دشوار است.شما نمي توانيد به دلخواه خود،آنچه را به ان اعتقاد داريد يا برايتان ارزشمند است.تغيير دهيد،تظاهر به چنين كاري هم ارزش چنداني ندارد و نمي تواند به يك ارتباط عميق و پايدار بينجامد.با آن حال،از طريق گوش دادن،توجه كردن و احترام به باور ها و ارزش هاي ديگران،مي توانيد ارتباط بهتري بر قرار سازيد.به افراد حق بدهيد كه باور ها و اعتقادات خود را داشته باشند.

هر گاه مي خواهيد سر موضوع مهمي با كسي مذاكره كنيد،در اولين قدم بكوشيد ارزش ها و باور هاي او را بيابيد. شما هم به نوبه ي خود طرف مقابل را در جريان باور ها و ارزش هايتان قرار دهيد.سر ميز مذاكرات،اگر دو طرف از ارزش ها و باور هاي هم مطلع باشند و به آن احترام بگذارند راحت تر تفاهم برقرار مي گردد و سريع تر توافق دو طرفه حاصل مي شود.

6 درس از داستان موفقيت كارآفرينان ارتباطات ارتباطات خوب

۴- تطابق هماهنگي فرهنگي

 

 

يكي ديگر از راه هاي بالا بردن تفاهم كه بسيار هم موثر عمل مي كند، تطابق عناصر فرهنگي است.اكنون كه تجارت روز به روز جهاني تر مي شود، افراد مختلف با فرهنگ ،نژاد و اديان متفاوت،با يكديگر سرو كار پيدا مي كنند. به همان اندازه كه با ابعاد فرهنگي طرف مقابل هماهنگي پيدا كنيد،و تفاهم عميق تر دست مي يابيد.

ويژگي هاي فرهنگي شامل :سبك ارتباط

براي مثال ژاپني ها رفتاري احترام آميز دارند و مردماني بسيار مودب هستند،و اين چيزي كاملاً متفاوت با اغلب فرهنگ هاي غربي است. بنابراين اگر در ملاقات با ژاپني ها ، محترمانه رفتار كنيد و حرف بزنيد ،كمك زيادي به بر قراري تفاهم كرده ايد.

خوردن و نوشيدن

براي مثال ،اگر طرف تجاري شما مسلمان هستند ،از نوشيدن الكل اجتناب كنيد؛ هنگام صرف ناهار با هلندي ها آنها را در نوشيدن شير همراهي كنيد (رسم قديمي هلندي هاست كه سر ميز ناهار شير بنوشند).تا جاي كه برايتان امكان دارد،اداب خوردن و نوشيدن خود را با طرف مقابل تطبيق دهيد.

آداب اجتماعي

انگليسي ها هنگام سلام دست مي دهند ،اما بسياري از اروپائيان يكديگر را بغل مي كنند و صورت هم را مي بوسند انعطاف بيشتري از خود نشان دهيد و خود را با سبك سلام طرف مقابل هماهنگ سازيد، تا بتوانيد اولين قدم را در ايجاد يك ارتباط موثر برداريد.

۵-همگامي و هدايت

 

 

هنگامي كه با كسي هماهنگي مفيدي داريد.چه از نظر فيزيولوژي،صدا، زبان و يا الگو ها،بكوشيد كه همچنان هماهنگي خود را حفظ كنيد!از اين طريق مي توانيد از طرف مقابل پيشي گرفته و به تفاهمي كه ميانتان بر قرار است بيافزايد.براي مثال،فرض كنيد با يك مشتري، كه خيلي دوست داريد او را متقاعد كنيد تا از شما خريد كند،جلسه اي داريد.متوجه مي شويد كه اين فرد خيلي تند حرف مي زند و از كلمات و عباراتي استفاده مي كند كه بيانگر آن است ،او چيز هاي را در ذهن خود مي بيند.

از قبيل ،((نمي توانم ببينم كه چنين خريدي براي ما سودي به همراه داشته باشد)).شما نگران مي شويد كه با اين اوضاع و احوال ،جلسه به پايان مي رسد و فروشي انجام نميگيرد .پس حالا وقت ان رسيده كه يك كار اساسي انجام دهيد! كلمات را به زبان بياوريد  كه با الگو هاي او مطابقت داشته باشد،چيزي مانند ((من بايد نماي كلي ان را به شما نشان دهم)).و يا ((تجسم كنيد چگونه خواهد بود كه اگر…)) سپس شروع كنيد مانند او به تند حرف زدند .

بعد به تدريج صحبت هاي خود را اهسته كنيد،تا به سرعت متعادلي برسيد و  بتوانيد مزايايي سرمايه گذاري بر روي آن كالا را براي او شرح دهند.در نتيجه ،شما فروش خود را آنجام مي دهيد و مشتري هم به رضايت مي رسد.

ارتباطات غير حضوري

 

 

و ار آنجا كه در اول مقاله اشاره كرديم بحث ارتباطات بسيار وسيع مي باشد. امروزه ارتباطات غير حضوري يا اينترنتي بسيار روند سريع داشته.ظهور اينترنت و تكنولوژي ماهواره،راحتي سفر و غيره،تحولات عظيمي را در نحوه ي  كار و زندگي افراد ايجاد كرده است.اين روز ها شمار زيادي از افراد از طريق عمليات اينترنتي به كار و تجارت خود مي پردازند و مردم كشور ها و فرهنگ هاي متفاوت ،در حالي كه در خانه هاي خود نشسته اند،با يكديگر ارتباط بر قرار مي كنند.

كارآفريني اينترنتي فقط يك روش كسب و كار جديد در دنيايي اينترنت نيست؛اين كار افريني حتي صرفاً يك ابزار اشتغال زايي مبتني بر فناوري اطلاعات و ارتباطات جديد هم نيست؟ كار افريني اينترنتي تركيبي منسجم از هنر و فناوري است كه مي تواند با نياز سنجي و فرصت سازي بهينه ،نياز هاي بازار را بر مبناي پتانسيل فناوري اطلاعات فراهم و زمينه اشتغال زاي بسياري از مشتاقان فعاليت اين حوزه را ايجادكند.

ارتباطات متنوع

 

 

 

 

شايد كمتر كسب و كاري همراه با نوآوري را در دنياي پيرامون سراغ داشته باشيم كه اثر بخشي ،فراگيري و تنوع به اندازه ي كارآفريني الكترونيكي در اختيار داشته باشد مزيت رقابتي اين نوع كار آفريني در سه اصل:سادگي در بدو شروع كار، كم هزينه بودن و ارزش افزوده فوق العاده خلاصه مي شود.بسياري از وب سايت هاي قوي و معتبر مثل ياهو و امازون،در ابتدا در نهايت سادگي شروع به كار كردند.

با هزينه ي كم اما خلاقيت و درك بالاي بنيان گزار نشان از نياز هاي كاربران وب  ارزش افزوده ي فوق العاده اي كه ثمره ي تداوم فعاليت در حوزه ي كسب كار الكترونيكي است.انچنان زياد است كه امروزه بر اساس آمار هاي نشريه فور چون ،روز به روز بر تعداد ميلياردر هاي كار آفريني ديجيتالي افزوده مي شود.

موفقيت يك ميلياردر با ارتباطات خوب

 

 

يكي از اين ميلياردر ها،((جك ما )) (jack ma ) بنيان گزار سايت مشهور((علي بابا دات كام))است كه شايد براي ايرانيان خيلي شناخته شده نباشد.اين كه چرا اسم اين پايگاه،علي بابا است خيلي مهم نيست! مهم آن است كه شيوه ي اين سايت باعث شده تا كشور چين را با پورتال مشهور علي بابا در دنيا بشناسد و اين سايت،بعنوان جاده ابريشم ديجيتالي اين كشور در دهكده جهاني وب ،معرفي شود.

جك ما فعاليت خود را در اين عرصه با طراحي و ايجاد وب سايت هاي براي شركت هاي بزرگ چيني آغاز كرد و نخستين فردي بود كه در اين كشور،ايده ي ايجاد سايت هاي اينترنتي براي عرضه كالا و خدمت را مطرح كرد و از آن جا كه متوجه شد كاربران زيادي از اين سايت بازديد مي كندد.سال ۱۹۹۹ شركت علي بابا را با هدف توسعه خريد و فروش الكترونيكي در كشور چين و با راه اندازي سايت اينترنتي علي بابا دات كام بنيان گزاري كرد كه در حال حاضر از طريق بيش از ۶۰ ميليون عضو از ۲۴۰ كشور در سطح دنيا يه نياز هاي كاربران پاسخ مي دهد.

درس هاي كارآفريني، جك ما

 

 

۱-ايده ها و رويا هاي خود را پرورش دهيد.حتي اگر همين الان،سرمايه گذاري براي عملي كردن آنها در دسترس نباشد.

۲-تسليم شرايط محيطي و مكاني نشويد.دنياي ديجيتالي، محصور شدني نيست.

۳-افراد و دوستان خوبي  براي خود پيدا كنيد و به مشتريان عشق بورزيد.سعي كنيد زياد ياد بگيريد.

۴-من در سال ۲۰۰۰ گفتم اگر ۹ خرگوش در دنيا وجود داشته باشد ،اگر بخواهيد يكي از آنها را شكار كنيد كافي است به يكي از آنها خوب فكر كنيد و بر روي گرفتن آن تمركز كنيد!تاكتيك هاي خود را تغيير دهيد ،خرگوش را تغيير ندهيد!

۵-فرصت هاي زيادي پيش روي ماست.همه را نمي توان به دست آورد اگر يك فرصت خوب را بدست آوريد كافي است.مسير رشد را پله پله طي كنيد.

۶-يكي از دلايل عمده كه باعث مي شود افراد بر حوزه فناوري اطلاعات و ارتباطات ، در ايجاد يك محيط كار آفرين و بستر سازي يك كسب و كار اينترنتي ، با شكست و موفقيت هاي بسيار ضعيف رو به رو شوند ، آن است كه انها فناوري اطلاعات  را خوب مي شناسند اما نحوه ي عرضه آن را در محيط كسب كار را نمي دانند و مشتريان از كسب كار آنها استقبال نمي كنند.

 

موفقيت بر روي ستون شكست شكل مي گيرد.                    (سري چتري)

نتيجه گيري

پس نتيجه مي گيريم كه چه در دنيايي مجازي و دنياي غير مجازي اگر روابط را نتوانيم بر پايه اصول صحيح برنامه ريزي كنيم در هيچ كاري نمي توانيم موفق شويم.

ما بايد بدانيم كه هيچ موفقيتي بدون تلاش و برنامه ريزي به دست نمي آيد و ممكن است ما در كاري بار ها و بارها شكست بخوريم ولي در نهايت با كمي صبر و استقامت مي توانيم نتيجه ي شكست هايمان در زندگي پلي باشد به سوي موفقيت.كسي كه زمين نخورد نمي تواند به انساني قوي تبديل شود ، افراد موفق و ثروتمند ترين افراد جهان بعد از بارها شكست و زمين خوردن به پيروزي رسيده اند.كساني كه زمين خورده اند بحران هاي زندگي آنها را قوي تر ميسازد و همچون آهني كه با حرارت به فولادي سخت تبديل مي شود.

شانس و خوشبختي براي همه يكسان است.نداشتن شانس بهانه آدم هاي ضعيفي است كه نمي توانند از فرصت هاي موجود به خوبي استفاده كنند.همه چيز به هدفمندي خود افراد بستگي دارد .برخي بي توجه و به سادگي از كنار موقعيت ها مي گذرند و برخي با برقراري ارتباط صحيح از موقعيت هاي پيش آمده هر فرصتي را به ثروت تبديل مي كنند.

موفقيت خود را با ديگران پيوند دهيد تا آنان شما را به جلو برانند و موجب حداكثر پيشرفت شما شود.    (جوزف مك كلندون)

*شاد و سربلند باشيد*

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.