رازهاي نهان وب سايت علي بابا در بازارهاي جهاني

مطمئنم كه شما هم بارها و بارها اسم “علي بابا” به گوشتان خورده است. علي بابا علاوه بر اين كه يكي از قهرمان هاي قصه هاي هزار و يك شب بوده ،  به قهرمان سايت هاي فروش اينترنتي هم تبديل شده است. علي بابا اسم يك شركت چيني است كه امروزه كولاكي در بازار تجارت الكترونيك بر پا كرده است.اين شركت ، بعد از عرضه سهام خود به بازار بورس نيويورك ، در حال حاضر به خبرسازترين شركت دنيا تبديل شده است.

شروع فعاليت علي بابا

 

رازهاي نهان وب سايت علي بابا در بازارهاي جهاني2

 

شركت علي بابا ، در سال ۱۹۹۹ ميلادي توسط جك ما (Jack Ma) در شهر هانگ ژو افتتاح شد. حتما با خودتان فكر مي كنيد كه چه چيزي باعث شده كه يك فرد معمولي بدون تحصيلات آكادميك از يك خرده فروشي اينترنتي به چنان معروفيتي رسيده باشد كه بسياري از شركت هاي بزرگ تكنولوژي را نگران اين رشد سريع و قدرت بي سابقه خود بكند . شركتي كه آنچنان مورد استقبال و توجه سرمايه گزاران بزرگ قرار گرفته است كه مدير عامل شركت گوگل ، از آن به عنوان يك رقيب تازه براي گوگل و اپل نام برده است. اگر شما هم مي خواهيد به رمز و راز اين صعود ناگهاني پي ببريد ، با ما در ادامه همراه شويد.

 

هدفمندي در شروع راه اندازي

هدف “جك ما” از راه اندازي سايت علي بابا ، آسان كردن  معاملات و خريد و فروش بين خريداران و فروشندگان و از بين بردن همه محدوديت هاي زماني  و مكاني موجود بر سر راه تجارت بود. در ابتداي  كار ، اين سايت با يك گروه ۱۸ نفره شروع به كار كرد و با سرمايه اندكي راه اندازي شد. اما همين تعداد كم ، از ميان افرادي باهوش و توانمند انتخاب شده بودند كه به خوبي از عهده وظايف خود برمي آمدند.

طراحي ساده

 

رازهاي نهان وب سايت علي بابا در بازارهاي جهاني3

 

او عقيده داشت كه افراد بايد بتوانند در محيط اينترنت ، معاملات خود را بسيار راحت تر از قبل انجام دهند و در حقيقت مي خواست كه تكنولوژي را در خدمت رفاه حال مردم قرار دهد و به اين موضوع هم توجه داشت كه شايد بسياري از افراد ، روش استفاده از وب سايت هاي الكترونيكي را ندانند و علم و مهارت اين كار را نداشته باشند. بنابراين از طراحي اي بسيار ساده و در عين حال هوشمندانه استفده كرد و اين يكي از علل اصلي محبوبيت عمومي اين سايت مي باشد.

علي بابا در بازارهاي جهاني علي بابا كيست موفقيت علي بابا

 

از ميان برداشتن همه محدوديت هاي زماني و مكاني

با حذف اين محدوديت هاي زماني و مكاني، تمامي توليد كنندگان مي توانند با تمامي خريداران در سرتاسر جهان آشنا شوند و با آن ها ارتباط برقرار كنند و همچنين خريداران نيز مي توانند توليد كنندگان كالا و محصول مورد نظر خود را پيدا كنند. همچنين افراد مي توانند با گذاشتن آگهي كالاها و خدمات خود ، با متقاضيان مورد نظرشان ارتباط برقرار كنند.

شناخت مشتريان اصلي

 

رازهاي نهان وب سايت علي بابا در بازارهاي جهاني5

 

مديران ارشد شركت علي بابا براي به دست آوردن سهام بيشتري در بازار ، ايده منحصر به فردي داشتند. اين تيم مديريتي ، يك گروه مخصوص را براي پي بردن به مليت مراجعين به سايت خود تشكيل داد تا با پي بردن به آمار مليت اين افراد ، بيشترين مصرف كنندگان خود را بشناسد و ارائه خدمات خود را براي هر كشور ، بر حسب شرايط آن اولويت بندي كند و بدين ترتيب به نيازهاي همه متقاضيان ، پاسخ بدهد.

خلاقيت در طراحي سايت

فروشگاه علي بابا از ابتداي شروع به كارش ، با دو رقيب سر سخت قديمي و سابقه دار در دنياي تكنولوژي رو به رو بود. يكي شركت amazon و ديگري شركت ebay . بنابراين براي دوام آوردن در بازار جهاني ، مجبور بود كه سياستي متفاوت از اين دو كشور را در پيش بگيرد. براي اين منظور ، علي بابا برخلاف اين دو شركت ، منوي سايت خود را بسيار آسان تر طراحي كرد تا با ايجاد سهولت در جست و جوي محصولات ، بتواند بر تعداد مشتريانش اضافه كند.

رازهاي نهان وب سايت علي بابا در بازارهاي جهاني علي بابا

تبليغات خلاقانه

 

رازهاي نهان وب سايت علي بابا در بازارهاي جهاني6

 

يكي ديگر از علل ركورد شكني هاي اين كمپاني ، روش هاي خلاقانه اي است كه براي تبليغات خود در پيش گرفته اند. شيوه تبليغات اينترنتي علي بابا توسط مديران و طراحان اين شركت ، به شكلي برنامه ريزي شده بود كه خريداران بتوانند با وارد كردن تعداد دلخواه محصول مورد نظر در همان باكس تبليغاتي ، امكان خريد برايشان ميسر شود.

توجه به بازارهاي داخلي

هر شركتي در همان ابتداي راه نياز دارد كه بازارهاي داخلي كشور خودش را حداقل به اندازه اي كه بتواند از عهده مخارج جاري اش بر بيايد بشناسد. به همين دليل فروشگاه علي بابا هم كه حدود يك ميليارد مشتري بالقوه در سرتاسر كشور چين دارد ، با استفاده از بيلبوردهاي تبليغاتي و تيزرهاي تلويزيوني گسترده به جذب هرچه بيشتر بازار داخلي مي پردازد.

بازارهاي جهاني رازهاي نهان وب سايت علي بابا

تعامل مناسب با كارمندان

 

رازهاي نهان وب سايت علي بابا در بازارهاي جهاني7

 

حتما برايتان جالب است كه بدانيد فروشگاه علي بابا ، با وجود اين كه ركورد ۳۰۰ ميليون خريد در سال را به دست آورده است ، فقط توسط ۲۵۰۰۰ كارمند اداره مي شود. اين مسئله علاوه بر صرفه جويي فوق العاده در هزينه هاي شركت ، نشان دهنده توان بالاي مديريتي و سازمان دهي بالاي مديران اين فروشگاه هم هست. در حقيقت شركت علي بابا به جاي اينكه تعداد زيادي كارمند استخدام كند ، به دنبال جذب افراد كم اما با توان كاري بالاست.

صبر و پشتكار

حتما شنيده ايد كه “جك ما” ده بار براي رفتن به دانشگاه هاروارد درخواست داده و هر بار با مخالفت آن ها رو به رو شده است اما چيزي كه در اين ميان كاملا به چشم مي خورد ، پشتكار اوست كه براي رسيدن به هدف از هيچ تلاشي مضايقه نكرد. او هميشه مي گويد كه مهمترين چيزي كه بايد هميشه به خاطر داشته باشيد ، صبر است. عليرغم اينكه ۳۰ بار براي شغل هاي مختلف درخواستش با مخالفت رو به رو شد اما همچنان به دويدن ادامه مي داد و هميشه اين جمله طلايي را مي گفت كه : “امروز ظالم است، فردا ظالم تر ، ولي پس فردا زيباست” .

قبول آگهي محصولات توليدكنندگان در سايت خود

 

رازهاي نهان وب سايت علي بابا در بازارهاي جهاني8

 

او از توليدكنندگان مي خواست كه آگهي هاي خودشان را در سايت او ثبت كنند و اين آگهي ها را براي اشخاصي كه در همان زمينه مورد نظر فعاليت مي كردند ، مي فرستاد. آن ها هم در مقابل ، پيام هايي مي فرستادند تا از شرايط خريد و كاتالوگ ها و … با خبر شوند و از آن جايي كه خريداران و فروشندگان در سايت علي بابا اين همكاري دو جانبه را انجام مي دادند ، همه مراحل كار ، كاملا حساب شده و مطمئن پيش مي رفت.

راه اندازي تدريجي زير مجموعه ها

بعد از دسامبر سال ۲۰۱۱ ميلادي كه اين شركت به سودآوري رسيد ، كم كم شروع به جمع آوري شركت هاي زير مجموعه خود كرد و به مرور زمان ، شركت علي بابا به يك هولدينگ تبديل شد و چندين شركت ديگر را هم به زير مجموعه خود اضافه كرد و با توجه به اسم و رسمي كه در اين مدت به هم زده بود ، شركت هاي زيادي بودند كه با كمال ميل خواهان همكاري با علي بابا بودند. مهمترين عنصر همگي اين شركت ها ، فروشگاه آنلاين آن ها بود.

محدود نبودن به خريد و فروش آنلاين

 

رازهاي نهان وب سايت علي بابا در بازارهاي جهاني9

 

مدت هاي زيادي است كه ديگر علي بابا صرفا يك وب سايت خريد و فروش نيست بلكه اين شركت حالا ديگر صاحب يك سرويس پستي ويژه ، يك سرويس آنلاين جهت عرضه كارت و حتي يك باشگاه فوتبال به نام خودش است. اين تنوع در فعاليت موجب افزايش مشتريان پر و پا قرص علي بابا شده است.

كارآفريني

” جك ما ” امروزه يكي از بهترين و شناخته شده ترين چهره هاي كارآفرين در حوزه ديجيتال است. او توانست با بهره گيري از علم و خلاقيت و هنر و ايده هاي ناب ، فكر و عمل را در هم بياميزد و در نتيجه بتواند به يكي از پول سازترين چهره هاي تجارت الكترونيكي تبديل شود.

نتيجه گيري

سايت علي بابا در حال حاضر بيش از ۶۰ ميليون عضو از ميان ۲۴۰ كشور دنيا دارد و مجموعه بزرگ و كاملي از شركت ها را با محصولات و خدماتشان معرفي مي كند و امكان خريد و جستجوي كالا ها را براي همه خريداران در سر تا سر دنيا فراهم مي كند. در حال حاضر اين شركت ، حدود ۴۵ درصد از بازاريابي الكترونيكي كل كشور چين را در اختيار دارد. ” جك ما ” به ما ياد داد كه شهامت دنبال كردن روياهايمان را داشته باشيم ؛ حتي اگر در حال حاضر سرمايه كافي براي عملي كردن آن ها در دستمان نباشد.

هم چنين هنر عشق ورزي به مشتريان در سر تا سر دنيا را به ما آموخت. او هميشه مي گفت كه مسير رشد را بايد پله پله پيمود و با ديدن ناملايمات فراواني كه بر سر راه كمين كرده اند سر تسليم فرود نياوريم. يكي از دلايل اصلي اي كه باعث مي شود افرادي كه در حوزه فناوري اطلاعات و ارتباطات فعاليت مي كنند در محط كسب و كار اينترنتي با شكست رو به رو شوند ، اين است كه آن ها علي رغم دانش بالايي كه در زمينه فناوري اطلاعات دارند ، نحوه عرضه آن را در محيط كسب و كار نمي دانند و در نتيجه مشتريان از كارهايي كه آن ها انجام مي دهند ، استقبال نمي كنند. كارآفريني اينترنتي ، تركيبي از هنر و فناوري است و با نيازسنجي بازار ، زمينه سود آوري هرچه بيشتر را فراهم مي كند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.